novinky

Malé české firmy dobývají svět digitálními nástroji

Humpolecký výrobce nápojů Isoline získává v těchto dnech za podpory Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) finanční zdroje a zakázky z největší světové crowdfundingové platformy, amerického Kickstarteru. Malé firmy čím dál více využívají nástrojů Podnikání 4.0 založených na internetu, sociálních sítích a smart zařízeních pro dobývání zahraničních trhů. Za minimálních nákladů tak získávají zakázky a zdroje po celém světě. Podmínkou je angličtina a schopnost využívat nové formy komunikace.

Isoline, člen AMSP ČR, vstoupil za podpory asociace do Kickstarteru v uplynulých dnech.  Během tří hodin získala firma 25 tisíc dolarů, v dalších dnech to bylo již 60 tisíc dolarů, celkově firma očekává 250-400 tisíc dolarů.

Jednou z prvních firem, které se podařilo uspět na prestižní crowdfundingové platformě, byla firma Skinners, která zvítězila v soutěži AMSP ČR  a Komerční banky Nastartujte se 2015 a získala 300 tisíc Kč. Tato firma vyrábějící ponožkoboty využila získaný kapitál a pustila se do kampaně, jejímž cílem bylo dosažení zdrojů z amerického internetového portálu založeného na financování kreativních projektů z oblasti technologických inovací, her, filmů apod. Služba je založena na přímém financování zákazníky z celého světa, kteří svým příspěvkem rozhodují o úspěchu projektu. Získanými zdroji nerealizuje podnikatel přímý profit, ale uvádí výrobek na trh a získané zdroje slouží pro nastartování mezinárodního byznysu. Firma Skinners tak v roce 2016 získala během 44 dní od deseti tisíc přispěvatelů z celého světa 16 milionů korun a zakázky na 17 tisíc párů ponožkobot.

Humpolecký výrobce nápojů Isoline nabízí zajímavé řešení uchovávání, dávkování a konzumace energetických nápojů. AMSP ČR v rámci projektu podpory začínajících podnikatelů „Svou cestou“ se rozhodla projekt podpořit a vytvořila jízdní řád průniku na Kickstarter. To obnášelo čtvrt roku práce na bázi sociálních sítí, natáčení videa, získávání příznivců, vše s využitím digitálního marketingu. Firma spolupracovala nejdříve s českou agenturou, najala si ale rovněž americkou firmu, která má s uváděním začínajících firem na podobné platformy zkušenosti.

Robert Mička, majitel a ředitel Isoline, k tomu uvádí: „Velmi důležitá je příprava, zde nám svými zkušenostmi z podobných projektů pomohla AMSP ČR. Musí se zajistit personál s perfektní znalostí angličtiny a mezinárodními znalostmi z on-line marketingu. Dále je třeba si dobře prověřit agenturu, se kterou se spolupracuje.“ Současně ale dodává: „Nejde jen o to, že získáváme zdroje a zakázky, ale krásně si tím testujeme nový produkt a už jen to, že se nám podařilo touto formou prorazit, znamená velký zájem korporátních zákazníků o naše nápoje a zvedá se rovněž zájem investorů o spolupráci. Přesto vidíme i chyby, které jsme udělali, měli jsme kampaň ladit ještě déle a více si nastudovat podobné kampaně úspěšných i neúspěšných firem, mohli jsme se vyvarovat řady chyb.“

AMSP ČR podporuje i tuzemské crowdfundingové projekty, například ve spolupráci s českou platformou Fundlift podpořila asociace v tomto roce síť fast-casual restaurací na Slovensku a v České republice Regal Burger nebo například e-commerce platformu propojující oblasti sportu, nakupování a zábavy RedCrox. První získal 6,5 milionu korun, druhý 4,7 milionu korun.

Karel Havlíček, předseda představenstva AMSP ČR k tou dodává: „Nové technologie dnes umožňují malým firmám získávat zakázky z celého světa, a to za minimálních nákladů. Je to jen o tom nebát se nových forem komunikace a marketingu a opustit zažité představy o dobývání trhů. Před deseti lety bylo nepředstavitelné, že by mladá česká firma úspěšně zahájila expanzi na světové trhy s ponožkami nebo nápoji, a to de facto bez finančních zdrojů.  Na příkladech Skinners nebo Isoline je vidět, že se to dá zvládnout. Budeme se podobným aktivitám dále věnovat, chceme našim členům přinášet konkrétní byznys.“